The Long Tail – Coada lungă de opţiuni (importante) de la capătul listei

Ce este The Long Tail? “Coada lungă”, mi-ar răspunde orice copil de clasa a IV-a, care ştie puţintică engleză. Bun, bun, ştiu şi eu că aia înseamnă, dar se pare că cineva i-a dat un înţeles mai profund. Chris Anderson a vehiculat conceptul mai vechi de long tail şi a elaborat o întreagă teorie care ne face să privim marketing-ul şi PR-ul cu alţi ochi. Ideea care stă în spatele termenului long tail are, totuşi, legătură (vizibilă grafic) cu o coadă lungă:

sursa: chelsea’s blog

Şmecheria stă în faptul că în spatele publicului “important” pe care vrem să-l ţintim prin marketing şi PR (reprezentat de partea roşie cea mai mare din figură, sau de corpul acestui dinozaur simpatic), considerându-l principalul jucător, există o serie de alte publicuri (reprezentate de coada lungă din figură) care pot fi la fel de sau chiar mai importante. Altfel spus, adică mai ştiinţific, adresarea către nişele pieţei ne poate aduce un succes cumulat la fel de mare sau chiar mai mare cu cel obţinut prin adresarea către cei “importanţi”.

Multe din lucrurile pe care le considerăm “în trend” sunt, de fapt, rezultate ale marketing-ului, ale promovării excesive sau ale dificultăţilor de distribuţie. Adică eu poate nu vreau să ascult toată ziua Inna la radio, poate vreau să ascult o melodie de salsa, apoi una country, iar apoi una cântată de un artist puţin cunoscut. Dar un post de radio comercial nu poate face asta, pentru că nu îşi permite – nu toţi ascultătorii radioului respectiv vor să asculte ce vreau eu, aşa că ar schimba postul şi radioul ar ajunge să dea faliment. Dar pentru cei ce vor, există melodiile de salsa, de country şi cam ale tuturor artiştilor din momentul de faţă pe YouTube.

Un alt exemplu concludent pentru long tail este Amazon. Milioane de cărţi stau la dispoziţia ta, cărţi pe care nu le mai găseşti de mult în librării sau la care nu ai acces. Nu demult mi-am comandat o carte de pe Amazon (Unmarketing. Stop marketing. Start engaging, de Scott Stratten) şi nici nu am căutat bine cartea, că am şi fost bombardată cu sugestii de cărţi pe teme similare, fiind sincer tentată să cheltui o avere pe toate titlurile promiţătoare. Există cărţi pe Amazon, de care cei neinteresaţi nici nu ştiu şi care sunt cumpărate, poate, odată la câteva luni – dar totalul tuturor vânzărilor mărunte de cărţi mai “obscure” îl ajunge din urmă pe cel al unui bestseller.

Ce face “coada lungă” în OnlinePR? Păi, după cum susţine Chris Anderson, “It’s not about reaching everybody through The New York Times now. Instead, it’s about seven million blogs and learning to communicate with those fragmented audiences or communities. Traditional PR is oriented around mass media. The new era is about niche media.” În loc să cheltuim milioane pe campanii de media, încercând să convingem reviste, ziare sau televiziunea să vorbească despre noi, mai bine ne axăm pe blogger-ii care pot adresa mesajul nostru exact către publicul interesat de ceea ce avem noi de oferit, după cum afirmă şi David Meerman Scott. O prezenţă regulată în pieţele de nişă este mult mai eficientă decât una sporadică pe piaţa principală.

Long tail în OnlinePR presupune şi optimizarea conţinutului web al companiei, astfel încât căutarea informaţiilor despre companie să furnizeze rezultate mai specifice. În conţinutul web trebuie să se regăsească termeni-cheie, ştiri din comunicate online mai vechi despe companie, care să-i aducă cititorului informaţiile pe care le caută. O informaţie “proaspătă” este accesată mult mai des iniţial, dar nu se opreşte din a fi accesată în timp, de aceea efectele “cozii lungi” nu trebuie neglijate:

sursa: Tealium

Mulţumesc celor care m-au ajutat să înţeleg conceptul de long tail: CBS, Brian Solis, Tealium, David Meerman Scott, Chris Anderson

One thought on “The Long Tail – Coada lungă de opţiuni (importante) de la capătul listei

  1. Pingback: Oare cu ce ne ajută “coada lungă” în PR-ul online? | Andreea-Ioana Crişan

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s