Occupy Wall Street & 99% Revolution

…este titlul mişcării ce a început nu foarte demult în New York, Statele Unite ale Americii. Dacă vă aşteptaţi să citiţi un articol întreg despre cum a început totul, care au fost cauzele şi primele acţiuni, cum s-au derulat evenimentele şi aşa mai departe, mi-e teamă că o să vă dezamăgesc, pentru că nu o să includ niciuna din aceste informaţii. În schimb, vă voi spune cu ce m-a afectat, concret, pe mine.

Pe la începutul lui octombrie, mă aflam în New York, fiind la finalul programului Work and Travel SUA şi făcând o ultimă oprire înainte de a lua avionul spre casă. Spre ruşinea mea, am fost cam ruptă de realitate şi de tot ce a însemnat ştiri, pentru că nu am prea avut acces şi timp pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă. Aşadar, nu mică mi-a fost mirarea atunci când am vorbit la telefon cu mama mea (speriată, bineînţeles) şi am aflat de la ea că arestaseră vreo 700 de persoane în New York, din cauza unor proteste în stradă. Sincer vă spun că nu am prea conştientizat nimic din asta, până nu am ajuns într-o seară în districtul financiar, în apropierea Wall Street.

Pe la ora opt seara, când am ajuns eu acolo, agitaţia era în toi în Zuccotti Park, fostul Liberty Plaza Park. Repet, eu încă nu ştiam foarte bine ce se întâmplă, nu ştiam ce caută oamenii aceia acolo şi de ce protestează. Piaţeta era plină de lume, plină de cartoane cu mesaje inscripţionate, saci de gunoi, caserole cu mâncare, saci de dormit. Pe scurt, cam tot ce aveau acei oameni nevoie, pentru a-şi petrece ceva timp acolo… Nu puteai spune că era un grup omogen, ci mai multe grupuri dispersate prin piaţă. Un grup făcea atmosferă cu nişte tobe, dans şi cercuri hoola-hoop, pentru a se face remarcaţi în întunericul ce se lăsase, dar, zic eu, şi pentru a se încălzi, pentru că temperatura scăzuse deja destul de mult. (În timp ce în România auzisem că se mai iese în tricou,  noi eram înfofoliţi cu mai multe bluze, fular şi cizme.) Alt grup repeta în cor mesajele pe care le striga un lider, ascuns ochilor noştri din cauza înghesuielii ce se formase în jurul lui. Alt grup era adunat în apropierea dubiţei WikiLeaks. Iar în rest, erau oameni peste tot. Cu cartoane cu mesaje, cu o cană de ceai în mână, cu markere cu care inscripţionau noi pancarte.

Am fost uimită să văd atâţia tineri printre protestatari, dar şi oameni în toată firea. Şi toţi arătau ca acei oameni pe care i-ai putea vedea alergând cu o mapă la facultate, sau grăbiţi şi îmbrăcaţi business, îndreptându-se hotărât spre metroul care îi duce la birou. În acel moment însă, pe toţi îi unea aceeaşi cauză. Întrebând un poliţist ce veghea acţiunea, am primit un răspuns foarte amabil cu privire la motivul protestului. Avea loc împotriva băncilor de pe Wall Street, într-o oarecare măsură, şi de aceea aleseseră acel loc. Pe de altă parte, cei 99% din populaţia americană care îşi plăteau toate taxele, protestau împotriva celor 1% din pătura bogată a societăţii, care aveau taxele neplătite.

Ce am observat, atât în acea seară, cât şi a doua zi, pe lumină, când m-am dus din nou să îi văd, este că protestatarii erau paşnici şi civilizaţi. Parcă şi acolo se vedea organizarea ce caracterizează statul american… Nu voi nega faptul că era multă poliţie în jur, dar nu am văzut pe niciunul din ei să intervină. Arestările care avuseseră loc s-au făcut din cauză că protestatarii blocau circulaţia de pe Brooklyn Bridge, o arteră importantă de circulaţie, după cum am aflat de la un poliţist de acolo.

În rest, aş lăsa imaginile să vorbească.

                

       

                                   

Lasă un răspuns

