Publicitatea comparativă explicită – facem sau nu facem?

„Publicitate comparativă explicită” – un termen destul de pompos care se referă, de fapt, la reclamele de genul „Bă, io’, firma X, sunt de trei ori mai bun şi mai şmecher decât firma Y!” Reclamele sunt construite fie în aşa fel, încât să numească direct concurenţa criticată, fie se fac anumite aluzii, care să te facă să îţi dai seama cine este concurenţa.

Acum, în România noi nu avem aşa ceva. Sau dacă avem, înseamnă că nu am văzut eu şi vă rog să mă corectaţi. Noi avem reclamele clasice cu detergentul X (nu vreau să fac reclamă) vs. „detergent obişnuit”. Dar în Statele Unite publicitatea comparativă directă nu este deloc ceva neobişnuit. Trebuie să recunosc că mi s-a părut ciudat să vezi ditamai panoul publicitar pe marginea autostrăzii, cu mesajul „Verizon Internet – 3x faster than AT&T Internet”. Chiar pe tema asta se pot găsi şi alte reclame care marchează „bătălia” dintre cei doi giganţi americani, furnizori de servicii de telefonie mobilă:

       

sursa: techztalk.com                                                    sursa: arstechnica.com

În timp ce mă documentam, am aflat că acest tip de publicitate se practică şi în Irlanda, unde se pot vedea, de exemplu, reclame ce compară doi furnizori de cablu TV – Chorus NTL şi Sky Digital:

sursa: businessandleadership.com

Şi nu pot să mă abţin să fac referire şi la un filmuleţ arhicunoscut şi controversat, după cum aş zice eu, din seria Coca Cola vs. Pepsi:

Ştiu că s-a pus des (şi la noi) problema de legalitate şi etică a publicităţii comparative directe. Adevărul este că acest tip de publicitate nu este interzis nici în România, atât timp cât respectă anumite reguli stabilite prin legea 148/2000, printre altele: nu este înşelătoare, compară bunuri sau servicii având aceleaşi scopuri, nu denigrează concurenţa şi aşa mai departe. Cu toate acestea, ea pare să nu fie folosită încă pe la noi.

Curiozitatea mea este următoarea: Oare vom ajunge să folosim şi în România acest tip de publicitate pentru a ne promova produsele? Sau vom fi mereu fair-play?

One thought on “Publicitatea comparativă explicită – facem sau nu facem?

  1. Pingback: Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2012 – umor pe pâine şi reclame cu chiloţi australieni (I) « sabinastoiciu

Lasă un răspuns

