Tendinţe în OnlinePR: TribeSourcing-ul

Ce înseamnă TribeSourcing (sau Tribesourcing, sau tribesourcing)?! Bună întrebare, pentru că nu aş putea să dau o traducere exactă a termenului în limba română. Nici nu cred că a fost introdus termenul până acum în valiza noastră românească de neologisme. Dar, cum majoritatea dintre noi ştim engleză, dacă despărţim termenul  în tribe+sourcing, putem să ne cam dăm seama la ce vrea să facă referire. Trib – clar: (conform DEX) „Grupare de mai multe ginți sau de familii înrudite, care au limbă și credinţe comune, locuiesc acelaşi teritoriu şi se supun autorităţii unui şef ales”. Singura chestie e că noi nu o să înţelegem sensul de trib chiar ad-literam. Iar în ceea ce priveşte sourcing-ul… sper că va reieşi sensul lui din explicaţia a ceea ce înseamnă fenomenul de tribesourcing.

Un articol de pe Mindjumpers despre tribesourcing spune despre acest concept că este „un proces strategic de lucru prin care o companie poate adăuga valoare brand-ului său, prin dezvoltare şi colaborare cu diferitele triburi conectate la acea companie”. Sau, pe de altă parte, „A angaja, implica, motiva  şi conduce un trib spre co-crearea şi colaborarea în cadrul îndeplinirii unei sarcini, cu ambiţia de a dezvolta un produs final dezirabil şi valoros”. Pompos, nu? Practic, ce înţeleg eu din toată definiţia asta: să implici, ca şi companie, un public ţintă destul de bine determinat în crearea sau îmbunătăţirea unor aspecte legate de companie, produsele şi acţiunile ei. Înseamnă PR bine făcut.

Cu ajutorul „tribului”, vocea companiei poate fi amplificată în mod considerabil. Tribul poate ajuta la răspândirea unei idei, unei cauze, unei campanii. Tribul este format din oameni care sunt legaţi de un interes comun, legat, la rândul lui, de interesul companiei. Tribul poate ajuta compania, oferindu-i feedback direct, nemijlocit şi relevant. Iar companiile care şi-au dat seama că acesta e un instrument valoros au doar de câştigat.

Ca şi exemplu de tribesourcing putem lua campania Wiki Loves Monuments, organizată de Wikipedia în limba română şi Asociaţia ProLinux. Campania a constat din concursul de fotografie Wiki Loves Monuments România 2011, al cărui scop era să promoveze monumentele istorice româneşti prin nişte imagini care puteau fi folosite, mai apoi, în diferite articole de pe Wikipedia. Proiectul Wiki Loves Monuments a început în 2010 în Ţările de Jos şi a reuşit să adune peste 12.500 de imagini, folosite pentru ilustrarea mai multor articole.

Un alt caz de tribesourcing este ce a făcut David Meerman Scott când a scris cartea sa, Noile reguli de marketing şi PR: a postat secţiune după secţiune din cartea sa pe blog imediat după ce termina de scris câte ceva, pentru a cere feedback din partea „tribului” său şi a putea include sugestiile venite din partea sa. Rezultatul? „Mii de oameni au contribuit la scrierea ei (cărţii) oferind sugestii prin intermediul comentariilor făcute pe blog-ul meu şi prin e-mail”. (David Meerman Scott, Noile reguli de marketing şi PR)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s