Black Friday – de la atâtea reduceri vezi negru în faţa ochilor

Vinerea neagră sau Black Friday este un fenomen deja cunoscut în lumea „shopping-addict-ţilor”. Şi deşi trăiesc cu un picior în lumea asta, abia anul acesta am început să aud şi să aflu mai multe despre nebunia ce înconjoară reducerile de Black Friday.

Nu mai are sens să vorbim despre ce se întâmplă în America în această zi. Cu vreo 2 săptămâni înainte am început să fiu bombardată de Amazon cu „Best Black Friday Deals”, mail-uri care se tot repetau. Pe Yahoo, când vrei să îţi verifici liniştit mail-ul – o groază de ştiri care precedă evenimentul. Toată lumea stă cu sufletul la gură. Există (evident!) până şi o pagină de Facebook pentru Black Friday, care include toate ofertele pentru evenimentul din anul respectiv. Se montează corturi în faţa magazinelor, pentru a fi în primul rând când se deschid porţile spre Raiul reducerilor. Hoarde de cumpărători înnebuniţi devastează magazinele şi se bat pe ultima bucată a produsului de care nici măcar nu au nevoie, dar pe care îl vor neapărat, pentru că e cu 70% mai ieftin şi cum să nu profiţi de aşa un chilipir?

Încă o „sărbătoare” de la americani de pe urma căreia România a învăţat să profite (vezi exemplele Halloween, Valentine’s Day).

Joi seara, chiar înainte să înceapă Black Friday, găsesc în căsuţa mea de e-mail un mail de la eMag. „Primul Black Friday din România”. Începe la ora 5 (da, dimineaţa!).

sursa: emag

A doua zi intru şi eu pe site-ul lor, pe la 10 dimineaţa. Deci chiar am subestimat amploarea evenimentului. La 10 dimineaţa nu mai vedeam decât Stoc epuizat, Stoc epuizat, Stoc epuizat. Cam 80% din oferte aveau stocul epuizat. Laptop-uri, frigidere, boxe, televizoare, camere foto, maşini de spălat, mixere, orice. Mai găseai nişte cărţi sau câte un frigider rătăcit. Iar reducerile nu erau mai mari decât 50%, 50 şi ceva % (în America am auzit că pot ajunge până la 90%, corectaţi-mă dacă greşesc). Nici nu mai zic de faptul că site-ul era SUPRAsolicitat. Abia reuşeai să intri la ei pe site. Şi după cum spuneam, nu mai găseai mare lucru pe la ora 10. Anul viitor îmi pun şi eu alarma la 5 dimineaţa, mă trezesc frumos şi mă plasez în faţa laptop-ului cu o ceaşcă de cafea în braţe şi cu mâna pe mouse, gata să fiu prima care dă click când se dă startul la reduceri. Poate aşa reuşesc să îmi cumpăr şi eu stick-ul ăla pe care l-am vrut şi care bineînţeles că s-a vândut înainte să reacţionez eu.

Urmările evenimentului? Pentru comercianţi arată cam aşa: profituri uriaşe. Marfă vândută în timp record. Dar pentru cumpărători? Aici aş zice că reacţiile variază. Unii sunt, probabil, mega-fericiţi că au pus mâna pe chestia aia care şi-o doreau de ceva vreme, cu o reducere mai mult sau mai puţin consistentă. Alţii sunt doar fericiţi că şi-au luat ceva ieftin la care îi pot găsi o întrebuinţare. Dar alţii sunt frustraţi. Frustraţi că n-au reuşit să muşte o bucată din plăcinta reducerilor. Frustraţi că au cumpărat tâmpenii de care nu au nevoie, pentru că au reacţionat impulsiv. Şi impulsivitatea este un factor pe care mizează comercianţii. Iar în America urmările pot fi chiar sângeroase: nu o dată s-au înregistrat accidente (de la cumpărători răniţi sau calmaţi cu spray cu piper, la angajaţi agresaţi), pentru că toată lumea se năpusteşte în magazine, se împinge cum poate prin mulţime şi se aruncă asupra mărfii-chilipir. Nu mai raţionează asupra propriilor acţiuni, sunt stăpâniţi de un fel de instinct de conservare combinat cu dorinţa oarbă de a obţine ceea ce şi-au propus.

E bine sau nu e bine? Sincer nu aş şti să spun. Vom vedea cum evoluează lucrurile în viitor pe la noi. Dar dacă ajungem să ne tragem coate în faţă după model american, doar pentru a pune mână pe o bluză redusă cu 50%, nu cred că o să am o părere prea bună despre eveniment.

Informaţii despre ce poate să facă Black Friday în Statele Unite găsiţi aici.

Lasă un răspuns

