Advertising cu parfum de turtă dulce

Cred că a devenit deja destul de evident că sărbătoarea Crăciunului nu se mai învârte doar în jurul naşterii lui Isus, ci a căpătat şi o componentă comercială destul de pronunţată şi exploatată. Nu trebuie să ne gândim prea mult ca să găsim prin cotloanele minţilor noastre reclame concepute special pentru perioada sărbătorilor de iarnă. În fiecare an vedem cum ies prăjiturile de Crăciun mai bune cu o anumită margarină, cum primim cadou de Crăciun la abonare mii de minute gratuite din partea reţelelor de telefonie mobilă sau cum o cafea poate să îl ademenească pe Moş Crăciun.

După cum se întâmplă mereu lucrurile în lumea advertising-ului, unele reclame cu parfum de sărbătoare sunt mai reuşite, altele mai puţin. Dar ce este clar este faptul că toate mizează pe includerea de elemente care să transpună consumatorul cât mai bine în atmosfera specifică de sărbători: de la Moş Crăciuni sau la „miros” de prăjituri şi până la colinde.

Anul acesta mi-au atras atenţia câteva reclame de Crăciun mai speciale, o parte din ele provenind de pe Adevărul.

Prima reclamă de Crăciun mai „specială”, cu care am intrat în contact, este Rom, rom, telecom!. Vă sună cunoscut? Este varianta comercială a colindei Domn, domn, să-nălţăm!, adaptată de GMP Advertising pentru compania Romtelecom. Acuma, despre reclama asta sincer nici nu ştiu ce părere să îmi fac. Adevărul e că prima oară când am auzit-o la radio nu m-am gândit deloc la Rom, rom ca provenind de la Romtelecom, ci la rom ca băutură sau la rrom… Iar la Ştirile ProTV am văzut că domnul Victor Socaciu, muzician şi parlamentar, nu este foarte încântat de reclama în cauză, condamnând faptul că se foloseşte un simbol cultural român într-însa. Daaar pe de altă parte, recunosc că reclama a stârnit oarecare vâlvă şi că melodia, cu textul ei ciudat, îţi rămâne în minte o vreme, ca genul ăla de reclame enervante pe care le auzi toată ziua şi te scot din minţi, dar te fac să le reţii (vezi reclama „Cu un umf, umf, umf…” pentru Triumful cunoaşterii – pe mine demult nu m-a înnebunit aşa tare o reclamă!).

O reclamă care îmbină foarte bine noţiunea de Moş Crăciun (şi ce ştim noi despre el) cu noua tehnologie este cea pentru iPhone 4s. Moş Crăciun cere indicaţii pentru a ajunge la casa lui „Charlie Grant”, întreabă cum este vremea prin locurile în care trebuie să ajungă, cere telefonului să găsească e-mail-ul cu „naughty and nice list”, primeşte un mesaj din partea Doamnei Crăciun, care îi spune „Go easy on the cookies” şi pune telefonul să îi arate cum arată programul pentru ziua respectivă: 3.7 miliarde de întâlniri cu copiii de peste tot. Telefonul, ajutat de serviciul de asistenţă vocală Siri, îi uşurează şi organizează munca într-un mod substanţial lui Moş Crăciun. Foarte drăguţ. Tipic americănesc în acelaşi timp.

Pe IQads am găsit o reclamă de Crăciun la Loto 6 din 49, care mi s-a părut foarte ingenioasă:

 

Au reuşit să se folosească de Moş Crăciun într-o ipostază… mai puţin obişnuită şi să creeze ceva simpatic.

Iar acum – preferata mea:

Mi se pare pur şi simplu comică şi drăguţă, atât ideea, cât şi (sau mai ales) realizarea. În plus, poţi să o savurezi, pentru că Walmart, brand-ul la care se face reclamă, apare doar la sfârşit, destul de discret aş zice eu.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s