Jurnalismul obiectiv – o specie pe ducă?!

*Titlu alternativ: Jurnalismul, o afacere (titlu sugerat de Cipri31; mulţumesc, Cipri!)*

Ieri mi s-a întâmplat o chestie tare interesantă. Citeam ştirile pe site-ul Adevărul, acolo unde mă informez, de obicei, asupra a ce se mai întâmplă în jur. Ochii mi s-au îndreptat asupra unei ştiri cu titlul În 2012, grupa ta de sânge îţi spune cum să slăbeşti. Fiindcă în ultima vreme încerc să mă hrănesc mai sănătos şi… mai „cu cap”, e limpede de ce mi-a atras ştirea atenţia. Şi, sincer, eram chiar curioasă să aflu ce au descoperit cercetătorii în acest domeniu. Când colo – ce să vezi? Dădusem, de fapt, peste o maaareee reclamă mascată pentru BioRhesus, o chestie care îţi cere bani, ca să îţi trimită un program de slăbit adaptat grupei tale de sânge (lucru pe care l-am aflat când am accesat unul din link-urile către site-ul BioRhesus).

Adevărul este că nu am încercat serviciile BioRhesus, ca să ştiu dacă funcţionează sau ba. Aşa că NU pot susţine că ţi se iau banii fără să merite. Dar metoda asta în care eşti redirecţionat de la o aparentă ştire către ceva care vrea să îţi ia imediat banii nu prea are sorţi de izbândă la mine.

Cât despre ştirea fără valoare de ştire a celor de la Adevărul… Nu mă aşteptam să dau chiar peste aşa o reclamă ascunsă. Acuma, e adevărat că azi am observat, scris în paranteză imediat după titlu, un (P), pe care, fără a şti exact dacă ghicesc, îl atribui Publicităţii (nu se oferă explicaţii în acest sens). Dar oare câţi cititori cad în plasă iniţial, aşa ca mine, aşteptându-se să citească o ştire şi nu o pledoarie pentru serviciile unei companii?

Mi-ar plăcea să aud şi părerea altora despre articolul în cauză. Vi se pare în regulă abordarea? Ştiu că publicitatea e cea care aduce finanţarea, dar chiar sub forma asta?

2 thoughts on “Jurnalismul obiectiv – o specie pe ducă?!

  1. Sincer, pe mine nu ma mai mira absolut nimic…doar traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul! In alta ordine de ideei, publicitatea este o afacere care in ultimii ani a evoluat foarte mult in Romania, mai ales in domeniul online si fiecare om de afaceri isi creeaza o strategie de marketing pe care o finalizeaza cu succes sau nu. Finantatorii publicitatii suntem chiar noi cititorii-consumatori de reclame. Referitor la speta in cauza, nu am nimic de reprosat…ca e o reclama ascunsa sau nu, asta depinde de naivitatea sau necesitatile fiecaruia dintre noi. Banuiesc ca cei care fac publicitate au in vedere diverse elemente pt a-si mari bugetele, chiar daca uneori nu o fac cu minimul de corectitudine. In concluzie pe mine personal nu ma deranjeaza o astfel de stire cu legatura directa la o reclama pt ca nu ma afecteaza cu nimic, dar e posibil ca pt alti cititori sa aibe un alt efect, mai daunator. As spune mai degraba: ”Jurnalismul, o afacere!”🙂

    • Cipri31, mulţumesc că ţi-ai exprimat punctul de vedere, unul foarte pertinent, de altfel. Am fost foarte curioasă să aflu şi părerea altora asupra acestui gen de reclamă, aşa că mă bucur de comentariul tău. E drept că publicitatea a evoluat mult în ultimii ani şi că a ajuns să recurgă la o serie de mijloace la care specialiştii de acum mai mulţi ani probabil nu s-ar fi gândit. Dacă stăm să ne gândim, în America publicitatea comparativă explicită este complet legală şi poţi vedea mesaje de genul „X e mai bun decât Y”, în timp ce în România genul acesta de publicitate nu e aprobat.
      P.S. Sugestia ta de titlu mi s-a părut foarte bună🙂 Merci!

Lasă un răspuns

